6 skoler og skolebiblioteker samt 3 folkebiblioteker i Horsens, Silkeborg og Viborg skaber nye læringsrum inden for naturvidenskab. Sammen med børnene.

Projektet kørte i 2009-10. Kontakten fortsættes i uformelt netværk.

Konference blev afholdt 24. nov. 2010
Hent rapporterne nedenfor - få dvd'en hos kontaktperson.

torsdag den 11. marts 2010

"Gæt en dims" med Gjessø Skole´s 6. kl i Silkeborg

Gæt en dims – 6. kl. Gjessø Skole, Silkeborg. Uge 49, 2009

Formål: Børnene skulle finde ud af noget om 'naturvidenskabelige ting', opklare et mysterium, på en ny måde. 'Cooperative Learning' skal være en del af projektet, klassen har prøvet den før, den er fantastisk fin til dette projekt.
Børnene blev i starten grundigt introduceret til at lave netsøgninger og til den naturvidenskabelige arbejdsmetode, som de skulle arbejde ud fra.
De skulle arbejde med hypoteser: funktion / hv-spørgsmål / søge efter svar på nye måder & kontakte andre: ringe, maile med foto, mms, direkte kontakt. De skulle beskrive genstandene & de søgeveje de brugte og de skulle formidle deres dette videre til andre. En fin helhedsproces, Hele ugen med lærere og bibliotekarer som konsulenter. Afslutningseftermiddag hvor forældrene kom til udstilling af plancher og ting og ikke mindst børnenes fortællelyst om ting, søgeveje og proces. Mega engagement, entusiasme.
Formålet overordnet: Børnene har lært meget nyt, de har fundet nye veje til at blive ”klog på den fede måde”.
Bl.a. hvordan det er at kontakte fagfolk fra omverdenen, private, firmaer og institutioner, overvinde af fustrationsfaser mv. De har oplevet en hel del om, hvordan samfundet er skruet sammen.


Forløbet:
Klassen får et grundlægende kursus i søgning på nettet & at arbejde efter den naturvidenskabelige arbejdsmetode

Klassen inviteres ind på biblioteket til rundvisning på biblioteket og instruktion i muligheder på biblioteket. Her får klassen så overdraget kassen med de ukendte ting.
Hjemme på skolen skal klassen så i løbet af en uge prøve at afkode så mange som muligt af genstandene i kassen.

De skal arbejde med den naturvidenskabelige arbejdsmetode i baghovedet.
De skal samle viden, spørge eksperter, opstille hypoteser, afprøve ideer og løbende referere til teamet på biblioteket, der giver dem respons om hvorvidt de er på den rette vej eller det er et vildspor de er inde på.
De skal under hele forløbet lave logbog der redegør for deres tanker og vejen frem mod den rigtige løsning for hver enkel ting.
Denne logbog og en kort forklaring om hvad tingene har været brugt til/bruges til, er det produkt vi regner med at eleverne skal udstille på biblioteket som afslutning på forløbet.


Alle dimser er fotograferet, beskrevet og udstillet. De har kontaktet elmuseet, steno, Lotek, naturvejleder, naturhistorisk museum, dyrlæge, brandstationen mv. - og ved efterhånden en del om at kontakte folk udefra skoleverdenen.

De er blevet vildt gode til at søge frem på nettet og til at arbejde efter hypoteser.. Et eksempel: En gammel karburator, der stod kun et lille "ford" og et nummer. Det kunne søges frem i google - de fik et billede fra en spansk side, uden nogen tekst der kunne bruges. Derfra kiggede de videre med billedet i billedsøgningen og fandt en lignende, men et navn der kunne forfølges videre på engelsk. Derfra lavede de en google translate, og fandt frem til en dansk beskrivelse.

Gæt en dims – Gjessø Skole: Klog på den fede måde, Silkeborg, uge 49, 2009

Disse dimser var alle i hver sin kasse – børnene kunne ikke se hvad det var for en dims, de tog



Silkeborg Tekniske Skole 5 stk

15. Karburator

16. Knastaksel

17. Strømfordeler

18. Lambda – sonde

5. Stempel med plejlstang

Privat: Anne: 4 stk

3. Fotofremkaldeapparat fra 50 ´erne

19. Talg til at klippe kløer

20. The-si

21. Violin – skulderpude

Biblioteket: IT / betjente:

2. Fugtighedsmåler, en stor ældre model fra magasinet

33. PC – ting: Netkort – Lydkort – Bundstykke – Ramudvidelse - køler

34. Stregkode - Chip

Brandstationen:

11. Afgrener, til kobling af brandslanger

23. Slangebind, til en hullet brandslange

Lotek: 4 stk

10. Brandslukker – håndtag

30. Regulator – mundstykke fra dykkerflaske

31. Skumbad – ting

32. Mellemtrykregulator til gasflaske – fra dykkerudstyr



Dyrlæge: 9 stk.

1. Øretatoveringstang

43. Operationstang

44. Chip til hund

45. Lys & refleks

46. Løbetidstrusser

47. Blodforsyningsstopper – strop

48. Klikker

49. Biopsi udtager beregnet til – hud

50. Tyrering

Steno: 5 stk.

7. Kasse med ting til åreladning med glas mv. Kopsatma

9. Mælkesuger

13. Oftalmoskop: til at kigge i øjnene

38. Maske til bedøvelse: Esmarchs maske

39. Håndværktøj til åreladning


Tange Elmuseum: 7 stk.

12. Krøllejern

24. Varmepude

25. Opmasker – den der var med i ”Matador” som Agnes brugte!

26. Ventilator

27. Symaskinemotor

28. Højfjeldsol

29. Ekspressomaskine

Aqua: 4 stk.

4. Bæverspor – en afgnavet gren

35. Marsvinekranie (hav)

36. Geddekæbe

37. Penisknogle fra Raccoon ( Vaskebjørn )

Privat: Hans-Jørn: 1 stk.

22. Tandudlægningstang til gammel sav

Krumnålen: 2 stk.

51. Madrasfjeder – fladfjeder sengebund - svinehårsunderlag: OBS: Tilbehør: Skind

Privat: 1 stk.

14. Medicin – doceringsopmåler, til flydende, Apotek

Privat: 5 stk.

6. Sekstant

8. Træ – holder med trækpapir til pen og blæk

40. Hovedmassage – ting

41. Barber – kost

42. Plast – holder til at tømme tuber pænt


Ialt 51 kasser

Anne Tvedesøe
Silkeborg Bibliotek

Reserveting: Sommerfuglehus & Stormglas – ”barometer” (Anne T) – Piv-i røv hest (Lis W)

Forældrebrev inden uge 49:

Klog på den fede måde


I næste uge – uge 49 – skal vi så endelig i gang med vores projekt: ”Klog på den fede måde”
Vores 6. klasses del i projektet er en lille bid af et stort anlagt udviklingsarbejde som biblioteker, skolebiblioteker og skoler fra 3 kommuner deltager i.
Det vi er sat til at udvikle (udforske) er formelle og uformelle læringsrum. Formålet er at skabe et samarbejde mellem skolen (formel læringsinstitution) og biblioteker + forskellige museer + virksomheder (uformelle læringsinstitutioner). Vi er derudover kun bundet af, at vores tilgang skal være naturvidenskabelig.
Vi voksne har allerede været til mange møder og inspirationsdage – og nu skal vi så endelig i gang der, hvor det for alvor bliver sjovt: når børnene inddrages.

Sammen med Anne og Henrik fra biblioteket i Silkeborg har Poul og jeg planlagt, at vi som udgangspunkt skal arbejde både på børnebiblioteket og på skolen. Derudover kan der opstå behov for at besøge museer eller virksomheder.
Vi starter derfor ugen med at tage ind på børnebiblioteket i Silkeborg om mandagen. Her bliver vi først vist rundt og de børn, der ikke allerede har et lånerkort, får et. Derudover får alle børnene et ”VIP-kort” til Anne og Henrik som ressourcepersoner i resten af 6. klasse. Efter en spisepause (medbring madpakke) skal vi i gang med vores projekt: ”Gæt en dims”.
Eleverne bliver delt i 3- mandsteams. De bliver introduceret til en arbejdsgang og den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Og så er det ellers med at komme i gang med at beskrive, gætte, opstille hypoteser, afprøve osv.
Tirsdag, onsdag og torsdag kommer Anne og Henrik ud til os på skolen. Vi arbejder videre med vores dimser og det bliver spændende at følge, hvor mange dimser, eleverne kan nå at gætte i løbet af ugen.
Disse dage skriver eleverne logbog, hvori de beskriver deres proces.
Fredag slutter vi af med at tage ind på biblioteket. Her laver vi en lille udstilling med vores ting + et ark, hvor vi ser et billede af tingen i dens sammenhæng og en lille tekst om den.
Det ville være dejligt, hvis I kunne komme og se tingene og høre om børnenes oplevelser. Vi regner med et lille arrangement i tidsrummet 13 til ca. 15 og vi satser på, at I kan stå for hjemtransporten!


Evaluering:
Børnenes evalueringer: Alle børnene har kommenteret ugen i fine vendinger, stor begejstring og engagement. De fik ca. 24 spørgsmål, de besvarede på skoleintra.
Her lidt af essencen:
Teamsamarbejdet & fordeling af opgaverne i børnenes grupper: Altovervejende godt, fin forståelse: alle arbejder forskelligt, nogle tænker og skriver, andre tænker mere sprælsk, flere måder til samme, godt at kombinere forskellige tænkestile og arbejdsmetoder. Børnene var sammen om opgaver, delte det ikke op – fint ;-)
Børnene har været gode til at tage lige del i alle opgaver: Formulere beskrivelse / tænke / gætte / kontakte folk udefra / skrive / fotografere / lave planche / vælge en ny kasse

Lært nyt? ’Hovedet har været på stor tænketur! Mere viden om ukendte ting / bruge nettet anderledes /

Måden at samarbejde med andre på kan bruges videre i andre sammenhænge
Finde viden på nye måder: Kontakte private firmaer, også udlandet, institutioner og museer, forældre og bedsteforældre med foto og beskrivelser for at få hjælp.
På mail & opringning & mms.

Anderledes brug af netsøgning / mere viden om voksnes arbejde og engagement.
Ugens forløb: Godt og sjovt at finde svar og ny viden / grinet / anderledes /”Det hele” fint.

Skolen / biblioteket: Fint vi havde viden tæt på, slå op i bøger og låne med hjem.
Svært: at have andre fag bagefter: Hovedets tænkearbejde var brugt op for den dag.
Fint selv at finde viden og undersøge: godt selv at få lov til at tænke og undersøge
Tænke / beskrive / gætte hypotese / søge / kontakte / mere viden / formulere / planche
Belønning: Børnene opdagede det virkelig kunne betale sig ”at give den en skalle”
Jo mere vi gør, jo mere får vi at vide, så bare om at klø på.


Lærerne:
2 – 3 familier der normalt ikke deltager i aktiviteter var med her: De havde hørt meget om det og der var noget mekanik at se, det var attraktivt ;-)
Om børnenes arbejde: Fin drivkraft / gode til at fordybe sig / vedholdende / tålmodige.
Iagttage nye talenter, arbejdsom klasse. Positive oplevelser.
Fint at så meget kunne udforskes på nettet. Rart vi ikke skulle rundt i bil med børnene.
Fint at der ikke opstod konkurrence i antal gættede ting.
Børnene var rare ved hinanden og gode til at tage lige del i de mere træls opgaver undervejs.

Bibliotekarerne:
Godt: ”Børnene dannelse” – større indsigt i samfundets fungeren, voksnes arbejde & faglige engagement.

Børnene fik viden om steder:
Aqua – Teknisk Skole - Brandstationen – Lotek – Krumnålen – Steno – Tange Elmuseum – Naturhistorisk museum

Udvikling mht.: Samfundet / viden / historien – det at kontakte vidensressourcer & fagfolk helt generelt - det var en af de mange gode ting der blev klart for børnene.

Sætte viden i relief: ej viden for videns skyld, men for at bruge det til noget.
Børnene selv udforske: Lave hypoteser og arbejde efter nat.videnskabelig metode
Bedre indsigt i hvad biblioteket og en bibliotekar kan: Være forlængelsen for forældre, lærere og venner
Nettet: anderledes brug – bøger – DVD: Matador DVD afs. 19 - Spørg Olivia
How stuff works – accessscience.com: Engelsksprogede sider med ting: 3D – motorer i drift mv: for lidt ældre

SKABE NYT PRODUKT - flere steder tog de imod inspirationen og fin selv nye ideer: :
Tangeværket: Fremtidig ide: Lave kasser til skolerne med effekter der skal gættes mv.
Derefter i samarbejde med Tange: Mail kontakt med Erik J.
Metoden kan også bruges med Steno, rensningsanlægget og andre steder.
Silkeborg Tekniske Skole: Besøge auto og se motor i stativ i drift og få forklaring af lærer kan være en fin udløber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar