6 skoler og skolebiblioteker samt 3 folkebiblioteker i Horsens, Silkeborg og Viborg skaber nye læringsrum inden for naturvidenskab. Sammen med børnene.

Projektet kørte i 2009-10. Kontakten fortsættes i uformelt netværk.

Konference blev afholdt 24. nov. 2010
Hent rapporterne nedenfor - få dvd'en hos kontaktperson.

torsdag den 10. juni 2010

Olieudslip og miljøaktivister på Ørum Skole - se 5. klasses animationsfilm på YouTube og på Ørum Bibliotek 15. juni

5. klasse laver animationsfilm om "Jordens sundhed".


Olieudslip: http://www.youtube.com/watch?v=xmhp7lvW2-Q
Miljøaktivisterne: http://www.youtube.com/watch?v=InxNc5EXZhk
Vi gør det selv: http://www.youtube.com/watch?v=oKZiZXKgXaY
Historien om Ib: http://www.youtube.com/watch?v=7ovsvVnBoWc
el VS benzin: http://www.youtube.com/watch?v=FopBZHeVMKg
Vindmøller: http://www.youtube.com/watch?v=HRdUJoD2Gk4
Lille Hitler: http://www.youtube.com/watch?v=MG_HFACX4bE

Se også videoen på Viborg Stifts Folkeblad, 4. juni: http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20100604/VSF/706049925

Tovholder Marlene Lønholdt fortæller: Onsdag d. 12. maj kl. 8.10 sad 34 forventningsfulde børn fra 5. klasse og ventede på besøg af Hanne Pedersen og Anker Bak fra Animationsskolen i Viborg. De skulle nemlig i gang med at lave deres helt egne animationsfilm om ”jordens sundhed” - et emne som de har arbejdet med siden efterårets start.

Endelig gik døren op, og efter en kort præsentation fortalte Hanne og Anker om principperne omkring animation. Men før selve animationsarbejdet kunne gå i gang, skulle der skrives historier, laves storyboard, figurer og baggrunde. Dansklærer/skolebibliotekar Pia Petersen havde på forhånd inddelt børnene i grupper, og de gik straks i gang med at brainstorme og udveksle idéer til deres historie. Pia og jeg gik på besøg i grupperne, for at lytte til historierne og komme med forslag og idéer.

Historierne var meget forskellige og fantasifulde. Her kunne man bl.a. møde rumvæsner, forurenede hvaler, speedway, kæderygning, spirende vindmøller, smeltende isbjerge og Jes Dorf Pedersen. Samtidig var det også interessant at se hvordan virkelige begivenheder havde sneget sig ind i historierne, man kunne opleve vulkanen på Island, olieudslip og oversvømmelse og selvfølgelig det det hele drejede sig om nemlig – jordens sundhed. Her viste børnene hvad de havde lært om klimavenlighed, CO2, forurening og vedvarende energi.

Da børnene havde fået fri, var det de voksnes tur til at blive undervist i animationsteknik. Tanken var, at Pia og jeg skulle klædes på til at fungere som aktive hjælpere i forhold for børnene.

Mandag d. 31. maj var vi klar til at gå i gang med selve animationsarbejdet. Børnene havde i mellemtiden lavet figurer og finpudset deres historier. Alle gik til opgaven med krum hals, men de første problemer viste sig snart, der var selvfølgelig de tekniske problemer, men også de tålmodighedsmæssige. Det tager nemlig laaang laaang tid at lave et minuts animationsfilm og det kræver masser samarbejde og koordination børnene imellem.

Efter skoletid ”holdt jeg åbent i klassen”, så de børn der havde lyst kunne arbejde videre med deres film. For mig der er børnebibliotekar var det en ganske speciel oplevelse. Jeg er ganske vist vant til at arbejde med børn i deres fritid, men jeg har aldrig prøvet det i skole-regi. Jeg skulle vænne mig til at børnene umiddelbart betragtede mig som lærer og samtidig skulle jeg holde fast i min rolle som ”fritidsmenneske” - som hjælper og inspirator for børnene. Det skulle være lysten, frivilligheden og legen der skulle drive værket, ikke pligt og skullen. Jeg er ikke sikker på, at børnene opfattede denne skelnen. For dem tror jeg, at jeg blev set som en slags gæstelærer - selvom det skete frivilligt i fritiden, foregik det stadig på skolen og på skolens præmisser.

Personligt, synes jeg det var spændende at opleve børnene ”i skole” og inspirerende at opleve lærernes mange opgaver på nært hold.

Onsdag d. 2. juni skulle filmene færdiggøres og der skulle lægges lyd på. For de grupper der ikke var kommet så langt, var der masser at gøre og det skulle gå stærkt. Mange arbejdede intenst og holdt næsten ingen pauser. Ved middagstid dukkede en journalist og en fotograf fra Viborg Stifts Folkeblad op, der blevet taget billeder og lavet interviews med nogle af børnene.

Filmene blev færdige i sidste øjeblik og vi nåede lige at se dem alle sammen inden det ringede ud.

De fleste af børnene syntes, at det havde været et sjovt og lærerigt forløb. De havde fået lejlighed til at bruge deres fantasi og viden i et forløb der strækkede sig over flere dage. Samtidig havde de lært at animere, mødt spændende mennesker som Anker og Hanne. Helt sikkert var, at der kunne spores stor stolthed hos børnene over det endelige resultat.

Filmene vises for børn og forældre d. 15. juni. Figurer og baggrunde fra filmene er udstillet på skolebiblioteket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar