6 skoler og skolebiblioteker samt 3 folkebiblioteker i Horsens, Silkeborg og Viborg skaber nye læringsrum inden for naturvidenskab. Sammen med børnene.

Projektet kørte i 2009-10. Kontakten fortsættes i uformelt netværk.

Konference blev afholdt 24. nov. 2010
Hent rapporterne nedenfor - få dvd'en hos kontaktperson.

torsdag den 28. januar 2010

Motorvejsprojektet i 6. klasse Virklund Skole, Silkeborg


Af Anne Tvedesøe, bibliotekar Silkeborg.

Klassen er igang med et længere forløb om motorvejsbrobyggeriet ved Silkeborg, højaktuelt.
Temaet er valgt, fordi børnene skal placeres et dybt naturvidenskabeligt spændende sted, her er virkelig noget der kan tænde, Dét er bare SÅ stort!




Børnene var mest stærke på at stille humanistiske spørgsmål i projekt Bandgården. Derfor denne naturvidenskabelig ramme for børnenes ageren.
Motorvejsbro – byggeriet ved Funder Ådal er meget unikt, det er meget sjældent en sådan bro bygges. Vejdirektoratet har vist stor interesse, projektleder Robin, ledende ingeniør Morten og landinspektør Jeanette er med. De har været med til planlægningen fra start, så vi har haft et meget givtigt og fint samarbejde, der har givet endnu flere synsvinkler på uformelle læringsmiljøer. Derudover er Lars Nygård, naturvejleder fra Aqua, Henrik Bay Madsen, Naturfagskoordinator for skolerne i Silkeborg, med i gruppen. 14 dage aftalt: Naturvidenskabelig metodepræsentation: Henrik Bay M. / Intro af Robin og Morten. Børnene skal selv lave en bro. /

Motorvejesbesøg med de 3 fra direktoratet / faunapassager: se oplagte steder: spørgsmål rejser sig / Aqua: Intro: Lars N. 2 dage / Motorvejsbesøg - en masse info, svar - og endnu flere spørgsmål rejser sig / Arbejde i klassen med at lave powerpionts til præsentation / Biblioteket: finpudsning af klassens viden: Hvad kan nettet, nu hvor børnene selv er 'eksperter?' / Videre formidling til forældre på forældremøde og til andre klasser.


Vejdirektoratet har omtalt vores Klog på den fede måde på deres forside for Funder Ådalsbroen:

http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=251638


Her er byggeriet omtalt:

http://www.vejdirektoratet.dk/dokumentniveau.asp?page=document&objno=85776

Her er bibliotekets inspiration til børnenes arbejde, nyttige link, til al den nye viden, de pludselig skal bruge:
http://www.silkeborgbibliotekerne.dk/b%C3%B8rn+og+unge/gode+netsider/klog+p%C3%A5+den+fede+m%C3%A5de/broer

Her er Vejdirektoratets oplæg til børnene om byggeriet, alt blev grundigt gennemgået i fin dialog med børnene!
http://www.silkeborgbibliotekerne.dk/files/Silkeborg%20Bibliotek/Pdf/Vejdirektoratet-motorvej.pdf
Vores kontaktpersoner er projektleder Robin H. Madsen, ledende ingeniør Morten Bendsen og landinspektør Jeanette Østergaard

Den samlede projektgruppe har været der stort set hele tiden.

21.1. Børnene har haft en dag med naturfagskoordinator i byen, Henrik Bay Madsen hvor han snakkede Naturvidenskabelig arbejdsmetode med børnene. Det var spændende!

26.1. Børnene har haft besøg af Robin, Morten og Jeanette, de fortalte og svarede på spørgsmål, der var nok at forundres over!
De gennemgik geologiske, arkæologiske & historiske forudsætninger, som gravhøje mv., kortlæsning, målestoksforhold, m3, naturhabitater, faunapassager, bremselængder i forhold til krumninger og buer på vejen, bredder,
Naturfredninger, Funder Å, et vandhul med en sjælden frø, ekspropriering, af ejendomme, skove, andre naturområder, hensyn til børns veje til skoler, byer, kirker, større gårde med jorde i området - og den slags.. tro det eller ej, man alt foregik i roligt tempo og med en fin dialog med børnene! - se den powerpoint der er omo det også.
Derefter fik børnene selv lov til at få store kort og kurve - linialer, og de skulle i grupper selv placere en motorvej på det givne stykke, ved ådalen. SPÆNDENDE! - der er godt nok meget at tage hensyn til. De brugte en time - og derefter fik hver gruppe selv lov til at forklare deres placering og folkene viste deres placering. Det var stort, nogle var faktisk ret tæt på.

27.1. Børnene blev hentet i bus ved skolen 8.15 og gik fra motorvejbyggeriets start ved Funder kirkeby, der hvor der kon er sat et par flag - forbi gårde, der var revet ned, skove der var ryddet, forbi arkæologer der gravede, faunapassager, dele af broen kom til syne i det fjerne, vi gik i sne og frost i 2 timer, sluttede der hvor vi havde fuldt udsyn over præcis der hvor broen er ved at blive bygget over selve ådalen.
DET var spændende! Hjælpeveje, til trafikken, til byggeriet, ekstra bropiller til at støtte byggeriet. De fældede skoves rester, store flisbunker. Store rensebassiner til rensning af det forurenede vand der vil komme efter regnvejr på den færdige bro. Tal, 'grusbunkers veje undervejs - noget skal graves af andet skal fyldes op' og m3 og priser på byggeriet svirrede i luften. Meget store tal. Svært at fatte i storheden for alle. Ingen klagede over vejr eller andet - sneen var et hit og et meget stort hul, hvor vejen skal igennem, blev brugt til at rutche ned af de store bakker - i lang tid. Vi spiste forkost på en af de eksproprierede gårde, der nu er projektkontor - og kørte videre til andre spænde steder ved byggeriet. Bl.a. en asfaltfabrik.
En fantastisk én på opleveren for alle!!!

2.2. Børnene skal forsøge selv at bygge en bro af avispapir, for at vurdere på bæredygtighed, kurver, buer, afstand mellem søjler mv. med naturfagskoordinator Henrik Bay Madsen.
3.2. Børnene er på Aqua hvor naturvejleder Lars Nygaard sætter gang i snakken om hvad motorvejsbyggeri og motorvej betyder for naturen. Vi snakker faunapassager og habitater igen.
22.2. Børnene arbejder med natoropgaver på Aqua - Lars Nygård inspirerer til at tænke på dyr og natur.
4.2. var børnene i klassen og byggede videre på broerne. Den ene bro kunne bære 1 person!!! - den var ikke så høj. en anden bro kunne holde 2 kg, den var 1 m høj.
Det var sjovt selv at få fingrene i byggeriet og mærke hvor maget der skal til af tænke og forsøgsarbejde.
23.2. Børnene er ved den "rigtige" bro i 2 grupper. Den ene hører og forundres og stiller spørgsmål til endnu en projektleder, Christian, fra bygefirmaet. Han kunne svare på spørgsmål om alt vedr. grus, beton, mål og vægt, kørsel, byggearbejderne og meget andet "godt at vide".
Den anden gruppe var i "hullet" som er en kæmpe udgravning, hvor motorvejen skal under naturens almindelige højde. Børnene skulle måle dybden på hullet ved hjælp af en 1½ l colaflaske halvt fuld af vand og børnenes egen "øjenhøjde" - på ægte spejdermaner.
Vi kiggede efter dyrespor i snee. Der var masser af ræve og mus, og der var også Rådyrespor.
Det har virkelig været en herlig dag, der ud over en masse undren, besøg af Kalle, Kenneth Husum fra avisen og en fotograf, fik en væsentlig energizer i form af stille vejr, høj sol og smuk blå himmel, -1 grad og kæmpe bakker med over ½ m sne mange steder, eventyrligt herligt at boltre sig i i pauserne ;-) ;-) ;-) Alle, også voksne måtte give sig hen i sne -leg og vi rutchede alle ned af den ca. 15 m høje stejle snebakke i hullet.
Onsdag 24.3.10 er 6. B på biblioteket.
Nu ved alle ufattelig meget om motorveje og motorvejsbruer
Klassen skal nu give deres viden videre til andre.
De skal checke deres informationer - og nu hvor de er eksperter:
Havd giver det at søge på nettet?
Google - http://danske-dyr.dk/ - http://www.spoergolivia.dk/
Søg i Spørg Olivia på: dyrespor, hvordan man måler højden af en bakke?
Hvordan bliver man god til at søge på nettet?
I flere uger har 6. B arbejdet på PowerPoint
23.4. er der Naturvidenskabernes Døgn, nationalt. Klassen er med en stand på torvet.
2 af grupperne fortæller om deres projekt.
Mandag d. 26.4. kommer Gjessø ´s projektklasse til Virklund Skole, som fortæller og viser PowerPoint for den anden klasse, Robin, Vejdirektoratet, tovholdere og evaluator er inviteret!
Projektet afsluttes med en Forældredag!
Anne T.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar