6 skoler og skolebiblioteker samt 3 folkebiblioteker i Horsens, Silkeborg og Viborg skaber nye læringsrum inden for naturvidenskab. Sammen med børnene.

Projektet kørte i 2009-10. Kontakten fortsættes i uformelt netværk.

Konference blev afholdt 24. nov. 2010
Hent rapporterne nedenfor - få dvd'en hos kontaktperson.

fredag den 21. maj 2010

Projekt Skovgården Landbrug & Gårdbutik, Them - Gjessø Skole, 6. kl.


Projekt april – maj 2010 Anne Tvedesøe, Silkeborg Bibliotekerne

Børnene udforskede i 7 grupper forskellige dele af de produktionskredsløb der er på Skovgården samt relaterede produktioner. De skulle undersøge og videreformidle deres tema og forklare sammenhængen med de andre relaterende temaer, der viser at de processer der er i landbrug og butik er indbyrdes afhængige af hinanden og de skulle vise hvordan deres tema indgår i et kredsløb, både praktisk i samfundet og i forhold til miljø.

Hver af de 7 grupper fik én genstand overrakt, de skulle finde ud af hvad var, ala ’gæt en dims’ og tage udgangspunkt i den, ved at beskrive den 'perlerække' af elementer der er centrale for lige netop dén genstand. Alle grupper var i forløbet på besøg på et sted ud over gården, der er vigtig for at få flere synsvinkler inddraget.



Et gruppe forløb ser sådan ud:
Undersøg genstanden→ Stil 'HV' spørgsmål de vil undersøge

→ Find svarene i virkeligheden, ved at spørge de ansatte og på nettet→ Beskriv resultatet for nogle af de andre grupper, for at få flere spørgsmål: ”den varme stol”

→ Besøg på relateret virksomhed – stil spørgsmål og få svar

→ Klargør formidling af den viden de har fået

→ Udarbejd perlerækker, der viser deres genstands sammenhæng med andre temaer

→ Forklar relation til miljøet: Hvorfor og hvordan gør de på Skovgården, for at sikre dyrevelfærd og miljø.

Det materiale børnene udarbejder kommer til at ligge som PowerPoints, som Skovgården, der er besøgslandbrug, det kan bruge til inspiration og formidling for andre klasser og besøgende familier.



De 7 gruppers arbejde var primært ’i felten’ på gården og der var et fint lokale med trådløs net.


Alle grupper var på besøg af nogle timers varighed et andet sted, hvor de kunne stille spørgsmål og alle steder fik de en meget engageret rundvisning og forklaringer på 'alt hvad hjertet kan begære'


1. Økologiske gulerødder: Besøg på gården, hvor gulerødderne bliver produceret

2.Græsfrø: Besøg på maskinstationen

3. Bygkorn: Besøg på maskinstationen

4. Plovskær: Besøg på maskinstationen

5. Osso-buko: Besøg på slagteriet, specielt for køer

6. Griseben: Besøg på svineslagteri

7. Patkop: Del fra malkemaskine: Besøg på Them Mejeri & osteri

Dette projekt var en fantastisk øjenåbner for klassen. De fleste kendte lidt til landbrug i forvejen, men de kom så dybt ind i de enkelte elementer, at de blev totalt opslugt af ren og skær nysgerrighed og begejstring over det de oplevede. De mennesker der arbejder på gården og de steder de var på besøg strålede virkelig af stort engagement og glæde ved deres arbejde og forklarede omhyggeligt, så børnene blev fanget ind af energien.

Mennesker der står op kl. 5 hver dag og kører igennem hele dagen – alle dage – de brænder virkelig for deres sag. Dén indsigt virker meget stærkt på børnene. Det drejer sig ikke om at være et sted 8 timer om dagen og tjene penge. Det drejer sig om at finde sin hylde – og ville det.

De enkelte gruppers hovedforløb/ perlerækker:

Gulerødder: De fik forklaret alt hvad der skal til for et producere et sundt produkt, fra markens behandling, frø, pasning: udviklingen fra 'egen køkkenhave' til produktion, de mange specialmaskiner der bruges, opbevaring, salg, selve arbejdet, miljøet. Forbindelsen til andre: Inden: Gødning fra dyr. Efter: Menneskeføde – dyrefoder – frøproduktion.
Græsfrø: Produktion, såning, pasning af marker, høstning til foder, til græsning, maskinstationen.
Bygkorn: Samme, og desuden brug til menneskeføde.
Plovskær: Meget viden om de mange forskellige landbrugsmaskiner der findes. Hvordan jorden skal forarbejdes hvornår. Hvor vigtigt det er at produktionerne kan køre så rationelt som muligt.
Sammenhængen: Traktor og redskaber er en meget vigtig del af mange forskellige processer.
Osso-buko: Forskellen på kødkvæg og malkekvæg, pasning af kødkvæg, hvilke hensyn tages der, foder, kalve, koens liv, køerne på marken, slagtning, hængning af kødet, produkter, forarbejdning, Skovgården har deres egen slagter, og forarbejder alt selv, sælger varerne i deres egen butik. De har mange specialiteter. Derudover: Produkter i øvrigt: gødning, halm.
Patkop, Malkemaskine: Malkekvæg: Hvordan de passes, foder, tilvænning til maskemaskiner fra de er små, staldanlæg, kalve, hvor gamle er kalvene og køerne, ydelse, slagtning, produkter, gødning, halm.
Griseben: Frilandsgrisens liv, smågrise, pasning, opvækst, foder, livet på marken, slagtning, produkter, gården forarbejder selv alt deres kød, gødning.
Kalvefødsel: Vi var så heldige, at vi kom til at overvære en kalvefødsel! - Det var prikken over i´et, det berigede den dimension, at det er virkelige dyreliv der arbejdes med, ikke blot en produktion. Det affødte mange yderligere spørgsmål.
Økonomiske forhold blev inddraget: Et landbrug med egen slagter og butik er et meget forgrenet kredsløb, med meget vigtige funktioner i forhold til menneskers daglige liv, dyrevelfærd, miljø, økologi, hvad der skal til, for at det giver indtægt.
Energien: Det er fantastisk, som børnenes indsigt blev et større og større drive i forløbet. Alle synes det var spændende, også fra start, men det var ligesom en sluse, alle arbejdede mere og mere intenst, nysgerrigheden blev virkelig pirret.
Udtalelser som: Det er vildt fedt, det vil jeg godt nok gerne igen, dukkede tit op. Slagterierne: Børnene fik meget at se, og de blev meget optaget af det.
Når ting opleves i virkeligheden, bliver det meget mere naturligt, det at røre ved et nyslagtet dyr, bliver naturligt, selvom de var lidt nervøse inden.
Tankevækkende. Det var utroligt at iagttage, hvor dyb en indsigt børnene kan få på så kort tid. Den viden de har nu, er enorm, i forhold til tiden der er brugt. Viden og indsigt – uden besvær – eller for 'dummies' som det kaldes i voksensprog, når 'vi' gerne vil vide en masse, men altså ”på den fede måde” – det lykkedes virkelig!
Forløb for både yngre og ældre klasser:
Andre ældre klassetrin kan vælge at gå dybere ind i love, regler og økonomi, miljø. Yngre kan få lige så meget ud af et sådan forløb, tilpasset niveau.
Model: Selve projektforløbet kan anvendes som model for andre temaer. ’Kun fantasien sætter grænser’. Mange skolefag kan inddrages. Også kreative fag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar